13 April, onsdag, Palestina

Framme på flygplatsen i ockuperade Palestina. Blir förhörd av en ung kvinna. Hon är arg, otrevlig och kall, men man ser att hon har satt på sig en roll. Hon mjuknar när en äldre man i en högre uppsatt yrkesroll skäller på henne på hebreiska. Hon ser ledsen och liten ut, kollar på mig och minns att jag är där. Går tillbaka till rollen. Maktbehov. Arg. Hat. Misstänksam. Ser hur hon rycker till när jag pratar om att jag är från Sverige. Går tillbaka till rollen en sekund senare. Glömde hon av att hon är människa som oss och ingen är högre än den andra? Arg. Hat. Misstänksam. Maktspel. Tar mitt pass och säger åt mig att sätta mig på bänken. Försöker skrämma mig genom dödsblickar som aldrig tycks sluta. Jag har gått i högstadiet förut.. Kommer igenom kontrollen efter diverse skrämseltaktiker. 

"De är rädda" säger folket hemma i Sverige. 
 
Aa.. för deras egna ockupation. Militär på tak med AKs riktade mot 5 åringar.. militär på varje gata där de satt upp blåvita flaggor på andras land.. har man inte sett det på riktigt så tror man att det är tvärtom. Vem har rätt och vem har fel? Det enda sättet att veta är att komma hit och se för er själva. 
 
 
Västbanken, Palestina | Palestina, Västbanken, politik, resor | |
Upp